Dato
15 november 1894

August Strindberg publiserer artikkelen "Des art novaeux! Ou le hazard dans la production artistique" i det franske tidsskriftet Revue des Revues. Her utforsker han tilfeldighetens rolle i den skapende prosessen.

Dette er en tanke som også Nietzsche har vært opptatt av, som en reaksjon mot den gamle positivismen som forsikret om at universet ikke innneholder noen hemmeligheter, og at mennesket har løst enhver gåte.

Det irrasjonelle og det ukontrollerte er inngangen til det okkulte og til ubevisstheten med alle dens lag og labyrinter, mene han. Det er her den endelige sannheten, den nakne sjelens psykologi er å finne.

Edvard Munch arbeider riktignok ikke med tilfeldigheten som utgangspunkt når han maler, skriver Strindberg. Men tanken om at alt henger sammen, opptar ham svært. Og han kan også til en viss grad eksperimentere med hvilken effekt det har på maleriene hans når han enten sulter seg eller drikker seg full. Men han er ikke interessert i automatskrift, eller andre måter å få åndeverden til å hjelpe til med den skapende prosessen, slik Strindberg selv er, skriver han.

Korrekturlest?
Nei
Kilde

Strindberg, A. (1894). "Des arts nouvaeux! Ou le hazard dans la production artistique." Revue des Revues.

og

Prideaux, S. (2005). Edvard Munch : Behind the Scream. Cumberland, Cumberland, RI, USA: Yale University Press. s. 140 og 345