Kitty Kielland blir for første gang antatt på Salongen i Paris med to malerier. Hun er 35 år gammel nå, og dette er en stor seier for henne. Frits Thaulow er også antatt.
De neste ti årene kommer Kitty til å tilbringe så og si alle sine vintre i Paris. Hun skal komme til å arbeide med friluftsmaleriet, male bildene ferdige ute i naturen. Motivene er den "vanlige" naturen, fremfor de brusende fossefallene og majestetiske høyfjellene. Storheten i det dagligdagse.
Men hun lærer ikke først og fremst av impresjonistene Manet, Monet, Pisarro eller Renoir, selv om både hun og de andre norske kunstnerne i Paris nok er påvirket av dem. Deres frie omgang med virkeligheten er ikke for henne.
De norske kunstnerne i Paris har et litt annet program, selv om det ikke er konkret nedfelt noe sted. De er tiltrukket av naturalismen i kunsten. De leser Flaubert, Maupassant og Zola, og studerer bildene til Millet og Bastien-Lepage sine skildringer av bøndenes hverdagsliv. De vil fremstille virkeligheten slik den er, så ærlig og oppriktig som mulig.
Terjesen, M. (1999). Kitty Kielland : et portrett. Oslo, Gyldendal. s. 95-96
http://www.nb.no/nbsok/nb/af352fbdc133b179351702179821bf47.nbdigital?lang=no#3