Image
Edvard Munch: Boheme II, 1895
Dato
november 1893

I Berlin møtes en rekke nordiske og andre kunstnere på en kneipe på hjørnet av Neue Wilhelmstrasse og Unter den Linden. August Strindberg har gitt den navnet Zum schwarten Ferkel, en kveld han syntes det svigende pubskiltet liknet på en gris.

Kneipen består av to små rom atskilt av en smal serveringsdisk som er fylt av flasker; man tilbyr mer enn ni hundre forskjellige merker alkohol her. Det er bare plass til tyve rpersoner her, og om kvelden, så når Strindberg, Munch og Przybyszewki, kjent som Stachu, har inntatt scenen, er det ikke lett for andre å finne en ledig plass.

Stachu er 25, har utseende som en slavisk Kristus, har alltid en sigarett festet til underleppen, har en myk, nesten hypnotiserende stemme, og en spesiell evne til å fremprovosere diskusjoner der han kan utvise sin evne til sarkasmer og nedsnakking. Han er kommet til Berlin for å studere nevrologi, mystisisme og satanisme. Han leser med stor interesse Baudelaire, Huysmans og Mallarmé, og er en stor beundrer av Nietzsche.

For et par år siden utga han boken Zur psycholgie des Individuums og tre psykologiske studier om henholdsvis Nietzsche, Chopin og Ola Hansson. Den siste av disse tre skal om ikke lenge utgi en roman med samme tittel som Stachus neste bok; Totenmesse. Og om et år skal Stachu komme til å utgi den første boken om Edvard Munch, og også en roman som bruker Munch som modell for en av romanpersonene; Over Bord. Det er Dagny Juel som kommer til å oversette boken til dansk.

Stachu er kjent som en notorisk løgner og alkoholiker, han lider av hallusinasjoner og er briljerende pianist: Han spiller Chopin som en sigøyyer, skal noen komme til å si om ham. Han har armer som en gorilla, og enormt lange hender, han gjør hva han vil med Chopin, og får en fantastisk effekt ut av det, skal det bli sagt.

Disse emnene diskuteres på kneipen: drømmer, hypnose, suggesjon, fargefotografi, muligheten for å kunne bruke luftens elektrisitet som som motokraft, forhekselse, muligheten for å ta livet av en fiende uten selv å være til stede, hvorvidt jod kan frembringes fra kull, hvorvidt planter har et nervesystem, spektalanalyse, fysikk, hvorvidt man kan produsere flytende silke uten silkeormer, symbolers virkemåte, hvordan narkotiske stoffer og forbannelser påvirker hjernen, og seksualilivets dynamikk.

All form for overdrivelse anses som energigivende, uavhengig av den fysiske, mentale eller sprituelle prisen som betales.

Sted
Korrekturlest?
Nei
Kilde

Prideaux, S. (2005). Edvard Munch : Behind the Scream. Cumberland, Cumberland, RI, USA: Yale University Press. s. 142