-
Edvard Munch har tilbrakt kvelden før sin utstillingsåpning i Berlin med å male de siste strøkene på maleriene sine. Nå er det åpning, og klokka ti presis åpnes dørene. Og før klokken er elleve, hører han hviskingen og latteren blant publikum.
De er støtt: Publikum syns bildene er latterlige, groteske, tegn på et fordervet sinn. Det virker som om de mener at selve Kunsten er truet. Denne nordmannen Munch, som i Frankfurter Zeitung blir kalt Blunch, omtales som en gal impresjonist som har brutt seg inn blant rekke av de gode borgelige malere og forgiftet kunsten.
-
Edvard Munch håper utstillingen blir en suksess, og at han også kan komme til å selge noen bilder. Men han advarer familien mot at de ikke må bli lei seg over de dårlige kritikkene som Aftenposten selvsagt kommer til å plukke ut hjemme i Kristiania. Han har flere velyndere i Berlin, skriver han. Men det blir vel et forferdelig skrik over utstillingen. Men det kom vel til å gå snart over. Lokalet er utmerket, og bildene tar seg godt ut. Men tyskerne forstår det visst ikke.
-
Dagny Juel og hennes mann Stachu (Stanislaw Przsybyzsewski) er med på å starte kunst- og litteraturtidsskriftet Pan. Det er Dagny som foreslår navnet. Det redigeres av Zum schwarzes Ferkel-vennene Otto Julius Bierbaum, Richard Dehmel og Julius Meier-Graefe.
Tidsskriftet skal komme til å bli et svært viktig språkrør for den skandinaviske ekspressive symbolismen, og bli en bro inn i modernismen.
-
Stanislaw Przybyszewski skriver denne vårmåneden i Belrin forordet til boken Das Werk des Edvard Munch i Berlin. Boken består av bidrag fra ham selv, Franz Servaes, Willy Pastor og Julius Meier-Graefe. Edvard hadde utstilling her i byen i fjor. I boken utvikler han individualitetens filosofi.
-
Gustav Vigeland er klar over planene til polakken Stanislaw Przsybyzewski om å lansere kunstnerskapet hans. De to tilhører den samme kunstnerkretsen i Berlin for tiden. Przsybyzsweski er sterkt opptatt av Vigelands motiver, særlig de som har med erotisk kjærlighet å gjøre.
-
Edvard Munch har ankommet Paris fra Kristiania, og har eid et atelier på 32 rue de la Santé. I dag flytter August Strindberg inn i Hôtel Orfila ikke langt unna. Denne våren treffes de to kunstnerne regelmessig, sammen med Gauguins kunstnervenner.
Munch er lokket til Paris av den ungarsk-tyske kunstkritikeren Julius Meier-Graefe, som han og Strindberg er blitt kjent med i Berlin.