I dag skriver svensken Bengt Lidforss til sin venn Stachu at hans mål nå er at August Strindberg, som hittill har vært en nær venn, nå må skades for enhver pris. Han syns de to, han og Stachu, skal gå sammen om å tilintetgjøre ham. For sin egen del vil han plassere et par bomber i Stockholm, skriver han, og de kommer til å sørge for at det bli umulig for Strindberg å ha en fortsatt eksistens der. Han sverger for at han skal gjøre alt for å tilintetgjøre ham, ikke bare materielt, men også åndelig. Stakkaren Strindberg med den skadede hjernen er for øyeblikket en ytterst besværlig fiende, selv om han ikke kommer til å forbli farlig lenge, forsikrer han.
Sjokket over disse voldsomme angrepene fører til August Strindbergs brudd med kunstnerkretsen rundt kneipen Zum schwarzen Ferkel i Berlin, og får også det resultat at Strindberg for lang tid forlater naturvitenskapen og vender tilbake til maleriet og litteraturen. I juli kommer det også til brudd med vennen Adolf Paul. Også i dette tilfellet føler Strindberg at han er blit falt i ryggen av en nær venn.
Men kretsen fra Zum scharzen Ferkel kommer fortsatt til å ha stor betydning for skandinavisk kunst og litteratur. Det er her den nordiske ekspressive symbolismen blir født, med kunstnere som f.eks. Gustav Vigeland og finske Gallen-Kallela. Strindbergs plass i kretsen overtas av Dagny Juel.
Söderström, G. (2013). Strindberg : ett liv: Lind & co. s. 417-419