Edvard Grieg får brev om at hans venn Rikard Nordraak, som han har forlatt syk i Berlin, er død. Budskapet er et stort sjokk for ham. Han føler at han ikke han noen å betro seg til. Han komponerer en sørgemarsj over vennen. Han og Nina bestemmer seg for å flytte til Christiania i løpet av våren. For å tjene til livets opphold, tar han imot pianoelever, og ganske snart gir han og Nina sin første konsert i hovedstaden. Det blir en suksess, og Edvard får nå mer enn nok å henge fingrene i. Han blir dirigent for Filharmonisk Selskabs Orkester og er dessuten med på å stifte det første norske musikkakademi, en musikkskole der elevene både skal lære europeisk kunstmusikk og norsk musikk. Påvirkningen fra norsk folkemusikk blir nå mer tydelig i hans komposisjoner. Særlig merkes dette godt i «Lyriske småstykker for piano op.12». Hans begeistring for det norske skal imidlertid også komme til å skaffe ham en del problemer. Norge er under svensk styre, og de som er tilhengere av unionen med Sverige, er ikke særlig blide på diktere, forfattere og andre kunstnere som arbeider for å styrke nasjonalfølelsen. En del mennesker vender ham ryggen etter hvert som det blir klart at også han «er smittet av det forargelige norskhets-strevet». Denne første tiden i Christiania skal komme til å bli en svært travel tid. Undervisningen og dirigentarbeidet skal komme til å ta så mye tid at han sjelden vil få anledning til å sette seg ved pianoet med blyanten og notearket. Ofte må skal han komme til å måtte bruke feriene til å komponere.
Grieg, E. and F. Benestad (1993). Dagbøker: 1865, 1866, 1905, 1906 og 1907. [Bergen], Bergen offentlige bibliotek. s. 48 http://www.nb.no/nbsok/nb/c8be2cb27b8dc436426fce412