Erik Skram reiser til Roma. Der vil han slå seg ned i den skandinaviske kolonien, hvor han kjenner redaktør Bille og hans kone. Oppstyret og forargelsen rundt hans debutroman Herregaardsbilleder har gått inn på ham, og jobben som referent i Folketinget har vært hard den siste tiden, på grunn av lange nattemøter i forbindelse med utsendelsen av den provisoriske finansloven.
Fra april til oktober kan han nå tillate seg å reise vekk. Han har nettopp fylt 30 år, er ugift, uten akademisk utdannelse og har et forvirret kjærlighetsliv bak seg. Dessuten er han på det nærmeste blakk. Han er avhengig av å tjene noen penger i det skandinaviske kolonien.
Han bruker 17 dager på reisen. Den går via jernbane, og innebærer mange togskift og overnattinger undervegs.
En nyvinning er Brennerbanen, som har vært åpen siden 1867, og som kan bringe passasjerer over Alpene takket være en rekke nye tuneller.
På togstasjonen i Roma blir han møtt av en deputasjon av dansker som tar vel imot ham. Det fins mange enslige, mannlige skandinaviske kunstnere her nede. De har som regel dårlig med penger, men lever et fritt og herlig liv.
Hvidt, K. (2016). Det moderne gennembrud set igennem Erik og Amalie Skram. København, Forlaget Vandkunsten. s. 109