Image
Thorén, P. A. (ca 1888). Grand hotel, Kristiania. In. Oslo museum, byhistorisk samling: Digitalt museum.
Dato
6 august 1888

Edvard Munch tilbringer en stund på Grand Café i Kristiania sammen med sin venn og mentor Hans Jæger før Jæger skal i fengsel for å sone sin dom for den utuktige Fra Kristiania-Bohêmen. Edvard planlegger å male et portrett av Jæger, og er i ferd med å avslutte det store, naturalistiske motivet Vår, der motivet er en syk ung jente og en gamle kvinnen foran vinduet.

Både Edvard og Jæger er blakke, og begge befinner seg i en eksistensiell krise. Edvard er i ferd med å komme over det opprivende og hemmelige forhold til bruddet med Millie Thaulow nå. Men sjelefred har han ikke; han går med store religiøse kvaler, og forholdet til familien, særlig til faren, militærlegen, er også anspent. Han er svært usikker på hvilken plass kristendommen skal spille i hans fremtidige liv. Og han har et komplisert forhold til sin far, militærlegen. Han har dessuten fått nok av sin tidligere lærer Christian Krohg.

Stadig sterkere trekkes han mot Jæger og hans ideer, selv om faren tsar seg svært nær av at han omgås en så ugudelig og skandalisert mann. Økonomien står det også dårlig til med; han er så blakk at han ikke vet hvordan han skal få råd til å reise ned til familien som tilbringer sommeren i Vrengen på Tjøme. Han satser på å få overnatte på sofaen til en kamerat.

Sted
Tema
Bilder
Image
Thorén, P. A. (ca 1888). Grand hotel, Kristiania. In. Oslo museum, byhistorisk samling: Digitalt museum.
Korrekturlest?
Nei
Kilde

Bjørnstad, K. (2001). Jæger : en rekonstruksjon. Oslo, Aschehoug. s. 496

og

Næss, A., et al. (2004). Munch : en biografi. Oslo, Gyldendal. s. 81

og

Thorén, P. A. (ca 1880). Grand hotel, Kristiania. Oslo museum, byhistorisk samling: Digitalt museum.

https://digitaltmuseum.no/021015453477/grand-hotel?i=0&aq=time%3F%3A%22%2F5aa73283-cc91-4ae7-ba82-017798462399%2Fc8af07da-11b0-43e4-b609-f761278c2aef%22+text%3A%22grand%22%2C%22hotel%22