Emil Bærentzen er en nygift, 30 år gammel dansk maler som dette året maler et familieportrett av familien Schram i København. Det er i denne familien han som skal bli Erik Skram far, Gustav, har vokst opp.
Gustav er nå en ung mann som på bildet står halvt gjemt bak en tung gardin. Ved vinduet sitter hans søster Charlotte, som skal komme til å bli gift med den fremgangsrike og velhavende vinhandleren Mozart Waagepetersen, som i sin tur skal komme til å bli Eriks pleiefar når faren Gustav går konkurs og blir skilt fra Eriks mor, Ida.
I sofaen på bildet sitter Eriks farfar, C.G. Schram, som er sjef for den danske enkekassen og en kulturelt interessert mann som blant annet har kontakt med kunstneren Thorvaldsen og er medlem av den københavnske teaterforeningen Borups Selskab, som er svært frankofilt og har som formål å spille komedier, tragedier og å skaffe seg kunnskap om dramaturgi. Det siste blir riktignok nokså nedtonet, og mottoet på foreningens segl lyder: «Uskyldig Fornøyelse».
Medlemmene spiller teater for hverandre. Både Adam Oehlenschläger, Knud Lyhne Rahbek og J.P. Mynster har vært medlemmer i teaterselskapet. Men på 1790-tallet har foreningen også fungert som diskusjonsklubb for venstreradikale, som blant annet diskuterte den franske revolusjonen.
Etter hvert er imidlertid det politiske blitt nedtonet, og foreningen arrangerer nå mer fester og middager enn teateroppførelser.
Maleriet av den teaterglade Schram viser en solid og vakkert innredet borgerlig stue og velkledde, harmoniske mennesker.
Hvidt, K. (2016). Det moderne gennembrud set igennem Erik og Amalie Skram. København, Forlaget Vandkunsten. s. 48 og
http://arkivet.thorvaldsensmuseum.dk/personer/borups-selskab og
http://arkivet.thorvaldsensmuseum.dk/personer/schram-gerhard-christopher