I Kristiania arrangeres for tredje år på rad kunstnernes høstutstilling. Rundt 70 kunstnere er represenert, med til sammen 174 bilder. En av dem er Paul Gauguin, som er Frits Thaulows svoger. Han bidrar med et bilde av sin kone Mette i selskapsdrakt, med gule hansker, og med et bilde med blomstermotiv. De gjør inntrykk på den unge Edvard Munch.
Lokalet for utstillingen er Rigshospitalets gamle bygning i Grubbegaden, bak politiets fengsler, og en spydig kritiker kommenterer at det ennå er uutluftet etter sykehusdriften. Blant de norske kunstnerne som deltar er Kitty Kielland, Harriet Backer, Eilif Petterssen og Hans Heyerdahl. Christian Krohg deltar med to store portretter, det ene av Gerhard Gran, som viser at han har vært i Paris og lært av Manet. Dessuten et bilde av en mann som ror på Bergens våg en klar sommerdag.
Edvard Munch deltar med maleriet Morgen. Det viser en ung jente med lyst, rødlig hår som sitter på sengekanten i skrått morgenlys og ser drømmende ut i rommet mens hun trekker på seg den ene strømpen. Bildet er malt på Modum, hvor Munchs venn Kalle Løchen oppholder seg for tiden, og Frits Thaulow holder friluftsskole. Thaulow beundrer bildet, og kjøper det for hundre kroner, blant annet på grunn av det han mener er uvettig kritikk. Margrete Vullum, som anmelder bildet i Nyt Tidsskrift, tilkjenner Munch et visst talent, men skriver at hun «føler harme ved hans behandling av farven.» Morgenbladets kritiker mener at bildet er et eksempel på at Munchs talent har fått en skjev utvikling, behandingen av motivet er skissemessig og smakløs. Kritikeren Andreas Aubert i Aftenposten mener at Munch er egnet til å forarge, men at han her likevel, til tross for måten han handler fargen på, vitner om en fin og eiendommelig begavelse.
Thiis, J. (1933). Edvard Munch og hans samtid : slekten, livet og kunsten, geniet. Oslo, Gyldendal