Kjønn
Mann
Fødselsdato
20 januar 1861
Fødselssted
Dødsdato
31 juli 1918

Galleri

  • Jonas Lie utgir romanen Onde makter, som undersøker vennskapet mellom to småbymatadorer, som har mange trekk fra forholdet mellom ham selv og Bjørnstjerne Bjørnson. De to dikterne ser hverandre daglig gjennom størstedelen av 1880-årene i Paris. Det kommer til brudd mellom dem, vesentlig på grunn av deres ulike syn i sedelighetsdebatten.

  • Gunnar og Didi Heiberg er denne høsten mye sammen med Oda og Christian Krohg, og andre kunstnervenner i Kristiania. Christian gjør kur til Didi, mens Gunnar og Oda får stadig bedre kontakt. Didi har et stort alkohoproblem, og er dessuten svært sjalu, og Gunnar er stadig i København og treffer sine vennner der, Edvard Brandes med kone Ingeborg, Peter Nansen, Gustav Esmann, Helge Rode og andre av Erik og Amalies bekjentskapskrets. De trøster ham som best de kan.

  • Gunnar Heiberg orker ikke lenger å være sammen med sin kone Didi, som gjennom flere år har utviklet et stort alkoholproblem. Han flytter ut på landet uten at hun vet det, og etter dette skal de komme til å være praktisk talt separert, selv om han i årene som kommer skal ha forsøke å hjelpe henne ved å skaffe henne penger og oppdrag som skuespiller.

  • Amalie Skram er blitt invitert av Peter Nansen til å skrive en tekst til avisen Politikens julenummer. I dag sender hun ham et brev der hun forklarer at hun nok har skrevet en tekst, men at hun nå innser at den nok ikke kan trykkes. Teksten hun har skrevet er nemlig en forbitret og latterliggjørende pamflett om Henrik Ibsen kamuflert som en fabel om en konge som er blitt dyrket som en gud i alle land, men om skriver det rene svada, og som påberoper seg retten til å tale menigsløst, for det gjør jo konger og guder.

  • Gunnar Heiberg får oppført sin egen iscenesettelse av stykket Balkonen på Casinotheatret i København. Stykket handler om kjærligheten, den er en naturmakt som ikke lar seg stanse, den er grusom og hard, og river og flenger med seg alt annet.

    Stykket er dypt inspirert av kunstnermiljøet i Berlin som han nå kjenner så godt, og særlig av Oda Krohg. Det handler mye om kroppens erotiske lyst og pine, det er en slags mektig trosbekjennelse.

  • Edvard Brandes' datter Hetna på 17 år har innledet en affære med den 33 år gamle Peter Nansen, og de to vil erklære sin forlovelse. Men så angrer de. Hetnas far er allerede skandalisert på grunn av Esmann-saken i juni.

  • Gunnar Heiberg reiser utpå våren til Kongsberg for å skrive og få fred for pengeinnkrevere. Han tar inn på Grand hotell og skriver hjerteskjærende brev til sin venn Peter Nansen og ber ham hjelpe ekskonen Didi med teaterengasjement og penger så hun ikke skal komme hit opp hvor han er og forstyrre ham.

  • Peter Nansen blir direktør i dansk Gyldendal. Han trygler Edvard Brandes om å vende hjem fra Kristiania, hvor han for tiden bor. Men Edvard holder seg der han er, til tross for at han føler avsmak for både byens kulturliv og politiske liv. Byens åndelige nivå kjennetegnes ifølge ham av en overflod av basarer, og den etter hans syn merkelige og kjedelige sporten skiløping.

  • Edvard Brandes er i livskrise, har vært i Paris en stund, bodd hos Peter Nansen i København i en periode, men bryter plutselig opp også herfra og drar til London. Han skal komme til å dra til Paris igjen i april.

  • Peder Severin Krøyer blir innlagt på dr. Jacobsens psykiatriskek klinikk i København. Han er full av angst, selvbebreidelser, hallusinasjoner, overømfintlighet for lys og lyd og søvnløshet.

    Han har dessuten   store økonomiske problemer i forbindelse med den storslåtte villaen han får bygget i Bergensgade i København.Her har han mottatt gjester som Ida og Sophus Schandorph, Harald og Agnes Slot-Møller, Amalie og Erik Skram, Nina og Edvard Grieg, Georg Brandes, Herman Bang, Peter Nansen og Henrik Pontoppidan til flotte selskaper.

  • Edvard Brandes anmelder de to teaterstykkene Gert Westphaler på Det Kongelige Theater og Ambrosius på Dagmartheatret. Den unge skuespilleren Robert Schyberg på Det Kongelige Theater får en ytterst ironisk omtale, og tar det meget ille opp. Han oppsøker Edvards bolig i Kronprinsessegade 50, ringer på døren, men ingen lukker opp. Deretter går han til Politikens lokaler i Østergade, bevæpnet med en kraftig stokk.

    Når Edvard endelig passerer ham, stopper Schyberg ham og gir ham en ørefik. Da Edvard vil sloss, legger Schyberg på sprang.

  • Erik Skram er med og arrangerer duellen mellom Edvard Brandes og Robert Schydberg. Dagen er iskald og snøen ligger høy. I grålysningen kjører to hestedrosjer inn på Ermelund med duellanter, sekundanter og en lege. Alle er kledt i kjole og hvitt og med flosshatt.

    Erik Skram leder handlingen med militær presisjon. Det er Edvard Brandes som har betalt for pistolene. Det skal være 20 skritt avstand mellom de to duellantene. Så teller han til tre. De to vender seg mot hverandre og skyter. Ingen av dem treffer. Pistolene blir ladet en gang til. Spenningen er uhyggelig.

  • Amalie Skram skriver til sin forlegger Jacob Hegel og forklarer hvorfor hun har sluttet å skrive på Afkoms afkom, som skulle blitt det femte bindet om Hellemyrsfolket. Hun er redd hun ikke vil klare å se med den rette kaldblodighet på de partiene som handler om hennes egne opplevelser, skriver hun. Hun har imidlertid begynt å skrive på Julehelg, og har allerede sendt noen sider til Peter Nansen, kan hun fortelle.

  • Amalie har skrevet en 30 siders pamflett om sitt frustrerte forhold til Norge under titelen Landsforrædere for å erklære at hun er dansk forfatter, utgitt av dansk Gyldendal. Slett ikke norsk. Hun føler seg på alle måter dårlig behandlet i Norge.

    Peter Nansen har vært betenkt med tanke på om dette bør utgis, men Edvard Brandes støtter henne.

    Det skal komme til å stå et utdrag på trykk i Dagbladet 18. april, og Edvard Brandes skal komme til å trykke en kommentar i Politken 19. april.

  • Amalies første hefte av Mennesker utkommer om noen dager. I sin fortvilelse har hun, på forslag fra Peter Nansen, gått med på at romanen skal komme ut heftevis en gang i måneden. Hun er fortvilet ved tanken på hvordan hun skal orke dette, for kreftene mangler og motstanden er intens. Hun betror seg i sin fortvilelse til sin trofaste venn Irminger,som må love å ikke fortelle om elendigheten til en levende sjel.. Å sette seg til skrivebordet er som å sette seg på martyrkrakken. Hun er overbevist om at man må lide for å skrive.

  • Gunnar Heiberg har tilbrakt sommeren med å skrive ferdig stykket Kjærlighedens tragedie på tre uker. Han har det fremdeles elendig etter bruddet med Oda Krohg, men han klarer å skrive. Det skal likevel gå et helt år før stykket er ferdig. Til sin forlegger Peter Nansen skriver han at aldri har noe tatt ham som dette stykket. Noen ganger føler han seg redd og noen ganger modig. Og han vet ikke hva som er verst.

  • Amalie skriver til sine venner Achens at en forferdelig ulykke har skjedd. Hun oppdaget det flere dager før de flyttet: manuskriptet til Mennesker var nesten fullført be brent i Classensgade. Det må ha skjedd den dagen hun tømte skatollet sammen med piken, det lå der sammenbundet med en hyssing. Hun utrangerte en masse gamle brev og papirer som hun ikke ville slepe med seg til Ribegade. Det ble en stor haug på gulvet. Piken samlet det opp i sitt forkle og bar det ut i komfyren, hvor det ble brent. Hun måtte gå mange ganger, og det ble så mye aske at hun måtte bære ned spann etter spann.