-
I dag blir Anne Pedersdatter Beyer ført opp til Galgebakken på Nordnes i Bergen og brent som heks. Hun er anklaget for å ha tatt livet av seks mennesker, deriblant et barn, skadet husdyr og avlinger, ødelagt et pæretre så det ikke bar frukt. Det blir også hevdet at hun har brukte tjenestejenten sin til å ri på til sabbat, og vært med på djevelske sammensvergelser med det mål å ødelegge Bergen med brann og oversvømmelse.Anne skal siden komme til å bli kjent som den mest kjente av de mange kvinner som blir dømt og henrettet som hekser i Norge.
-
Denne våren føres det sak mot karen Eddisdatter, som kalles Finn-Kari, noe som tyder på at hun er av samisk herkomst, under tingsamlingen ved Omgang ved inngangen til Tanafjorden. I utgangspunktet gjelder saken løsaktighet, men i løpet av prosessen kommer det fram påstander om svart magi, altså at Kari har påført naboer og uvenner skade ved trolldom. Blant vitnene i saken er faren til barnet hennes. Han forteller retten at han ikke tør forlate henne på grunn av trolldomskreftene hennes.
-
Denne vinteren inviterer svenske dronning Christina René Descartes, som holder til i Nederland, til å besøke henne på slottet i Stockholm. Descartes er kjent for en av Europas mest berømte filosofer og vitenskapsmenn, og Christina, som nå er 24 år gammel, er sulten på intellektuelt stimulerende selskap. Hun ønsker at han skal etablere et vitenskapelig selskap, og undervise henne om sine ideer om kjærligheten.
-
I år utgir Dorothe Engelbretsdatter, som nå er blitt 44 år gammel, sin første samling av åndelige sanger. Mange tviler på at en kvinne kan skrive så bra som hun gjør, så det hevdes av enkelte at det er hennes mann som har skrevet salmene.
-
Dorothe Engelbretsdatters mann Ambrosius, som er prest, dør, 63 år gammel. Dorothe, som nå er femti, skriver i sørgetiden diktsyklusen Taare-Offer, som har motiv fra Lukas-evangeliets kapittel 7,36-50 («synderinnen i fariseerne hus) i forbindelse med en andaktsbok av Heinrich Müller med en lignende tittel
-
Dette året utgir presten Petter Dass diktverket Nordlands Trompe. ler et topografisk hyllestdikt ti Nordland, som Petter elsker.
-
I år utkommer boken Beskrivelse over Finnmarkens Lapper. Forfatteren er presten Knud Lem, som allerede lenge har stått som den viktigste kjenneren av samisk språk og kultur i Danmark-Norge. Han er en ivrig tilhenger av Thomas von Westen og hans misjonsvirksomhet i Finnmark, og har selv virket som misjonær blant samene i over 10 år.
-
Gustav Adolph Lammers, som skal bli en viktig representant for vekkelsesbølgen som skal gå over Norge, blir født i København. Faren er militær, og familien skal komme til å bo mange steder i Norge etter hvert som han blir forflyttet i tjenesten.
-
I dag blir den norske grunnloven blir undertegnet på Eidsvold. Det har oppstått en uventet politisk situasjon og et maktvakuum, og det har de norske utsendingene fra mange kanter av landet benyttet godt.
-
Gustav Lammers er en ung mann som følger undervisningen ved Den kongelige tegne- og kunstskole i Christiania. Han har store tegneevner, og bor som losjerende hos familien Dunker, som synes godt om ham. Han skal med årene komme til å bli en innflytelsesrik vekkelsespredikant.
-
Nicolai Wergeland skriver til skoleinspektøren ved Brødremenighetens skoler i Christiansfeld i Slesvig. Han vil sende sin datter Camilla dit. Hun er blitt fjorten år gammel nå, og har nettopp vært et par år ved Jomfru Pharos pikeskole i Christiania.
Herrnhuterne driver for denne tiden aktiv misjonsvirksomhet i Christiania. De er lutheranere, av den mildere typen som ikke preker bot og straff, men forkynner den indre, gledesfylte opplevelsen av Kristus. De mener at Jesu død opphever arvesynden, det gjelder også for kvinnene. Overfor Gud er kvinner og menn likeverdige, mener de.
-
Henrik Wergeland er en ung mann på 21 år som holder prekener ved gudstjenestene og deltar i konfirmasjonsundervisningen i Eidsvold. Han stiller seg kritisk til både Luthers katekisme og Pontoppidans forklaring. Derfor skriver han en alternativ fremstilling som han vil få Studentersamfundet til å utgi, med tittelen Hvad Mennesket veed, bør troe og gjøre, hvor Jesus fremstilles som et fullkomment menneske og mirakeltroen og troen på kjødets oppstandelse blir avskrevet. Skriftet avviser også djevletroen og helvetesstraffene. Teksten blir ikke trykt.
-
Lars Hertervig blir født på Borgøya i Tysvær, som den tredje av det som skal bli en søskenflokk på ni. Her har foreldrene hans et lite gårdsbruk. Søsteren hans skal siden komme til å fortelle at etter hvert som Lars vokser til, blir han svært opptatt av å tegne. Alt som 5–6 åring kommer han til å tegne med trekull på tre; trær, skyer og ting han ser på turer på øya. Han kommer hele livet til å beholde et intimt forhold til Tysvær-naturen.
-
I dag fullfører Henrik Wergeland, som snart fyller 22 år, verket Skabelsen, Mennesket og Messias. Det kommer til å bli utgitt til sommeren, i begynnelsen av juli dette året. Omslagsbildet kommer til å være tegnet av Johan Sebastian Welhaven.
Verket er et grensesprengende verdensdikt; det mest omfattende diktverk som så langt har kommet ut i Norden. Det består av monologer, dialoger, korsanger og dramatiske opptrinn.
-
Gustav Lammers, som er prest i Trondheim, utgir Psalme-Skat, en samling av salmer hentet fra ortodoksiens og pietismens danske salmebøker.
-
Konventikkelplakaten fra 1741, der den danske kongen forbød andre enn sognepresten å holde andakter og åndelige møter, blir opphevet, og gjør det lovlig å bedrive lekmannsforkynnelse i Norge. Etter dette blomstrer forkynnelsen i ulike, frie forsamlinger rundt om i landet.
-
M.L. Nathanson, en dansk jøde som har konvertert til kristendommen, utgir en bok som handler om at jøder blir oppdratt til å hate alle kristne. Boken fører til avsetning i Danmark, og fører til økt motstand mot jødisk innvandring blant kjøpmenn og håndverkere. i Norge deltar Henrik Wergeland aktivt fra sykesengen i Grotten.
-
Aasmund Olavsson Vinje prøver å bli stortingsmann for Lister og Mandals Amt. I dag får han utstedt handelsbrev i Kristiansand. Planen er å drive tømmer fra Åseral, men det blir det aldri noe av. Trolig har han tatt borgerbrev først og fremst for å få stemmerett.
Allerede ved ankomsten til Mandal er han blitt kjent med Søren Jaabæk, som har vakt politiske interesser hos ham. De to blir snart nære venner; Vinje gir Jaabæk undervisning i tysk, og anbefaler ham til valgene.
-
Gustaf Adolph Lammers er en 46 år gammel mann, dypt kunstnerisk begavet og interessert, som blir innsatt som sogneprest i Skien. Her kommer han raskt med i byens haugianske vekkelsesmiljø. Han er intens og alvorlig i sin prestetjeneste; idealet er trosekthet og trosalvor, han betoner gjenfødelsens nødvendighet. Mange reiser til Skien for å høre predikanten Lammers. Ibsens søster Hedvig er en av hans viktigste støttespillere. Etter hvert skal han komme til å bli mer og mer kritisk til kirkelige ordninger, og han refser folkelige forlystelser som dans og teater.
-
Adolph Tidemand, som nå er 34 år gammel, maler bildet Haugianerne. (Om fire år kommer han til å male en ny versjon av bildet på oppdrag fra Nasjonalgalleriet. )
-
Gustav Adolph Lammers stifter den første indremisjonsforeningen i Skien. Henrik Ibsens søster Hedvig er hengiven tilhenger. Det går en vekkelsesbølge over landet. Henrik på sin side har liten sans for denne formen for gudelighet.
-
Søren Kierkegaard går til voldsomt angrep på kirken i en rekke artikler i avisene, og i hans eget flyveblad Øieblikket. Den første av dem publiseres i den liberale avisen Fædrelandet.
Den utløsende faktoren for denne tiraden har vært en preken av professor Martensen i slottskirken på Christiansborg, der han han har erklært den nylig avdød biskop Mynster for å ha vært et sannhetsvitne, og blir slik satt inn i en ubrutt rekke av martyrer helt fra apostlenes tid.
-
I dag skriver Aasmund Olavsson Vinje et korrespondentbrev i Drammens Tidende som handler om forholdet mellom kirke og stat. Temaet er blitt diskutert på et møte på Universitetet i Christiania.Vinje bemerker på sitt vanlige, ironiske vis hvordan rasjonalitet og vekkelsesbevegelsenes store kraft står steilt mot hverandre. Dette gjenspeiles blant annet i måten teologene diskuterer helligdager på, observerer han.
Han skriver:
-
Aasmund Olavsson Vinje har vært på prestemøte i hovedstaden. Han irriterer seg kraftig over prestene og deres snakk om indremisjonen, og om det stadige kravet om at det trengs flere prester. Det som i virkeligheten trengs, er flere lærere, mener han.
Han skrive dette til avisen i Drammen som han er korrespondent for:
"Christiania den 23de Septbr.
-
I dag skriver Laura Bjølstad hjem til sin lillebror Hans fra Alfheim gård på Elverum, hvor hun er husjomfru hos distriktslege Pavels Munthe og hans store familie.
Hans er elleve år gammel nå, moren deres døde da han ble født. Laura skriver kjærlig og gudfryktig til ham med formaninger om at han må være flittig og snill og be ofte til Gud slik at han kan være sikker på at han blir et lykkelig menneske. Han må heller ikke glemme å takke Gud for den gode og kjærlige faren deres, skriver hun. Og han må be om at han kan få bli en trøst og støtte i livet for faren.
-
I dag skriver korpslege Christian Munch, 44 år gammel, til sin vordende svigerfar i Glemmen utenfor Fredrikstad, jekteskipper og kjøpmann Andreas Larsen Bjølstad. Han er lykkelig over at svigerfaren har gitt sin tillatelse til at de to kan gifte seg.Han forstår godt at han kan hatt betenkeligheter, skriver han. De to kjenner jo ikke hverandre i det hele tatt, og han er tross alt tyve år eldre enn Lura. Men han tror det er Guds vilje at de to skal være sammen. Og selv om han ikke har noen god inntekt å vise til, tror han nok at Gud vil hjelpe dem og velsigne dem.
-
Foreningen for den indre Mission i Bergen og Omegn blir stiftet. Det arrangeres vekkelsesmøter, foreningen har 10-14 emmisærer.
-
Amalie Alver konfirmeres i Nykirken i Bergen. Hun er en dypt religiøs ung kvinne. I kirkeboken står hun oppført med navnet Berthe Amalia Monsen Alvær.
Hun får karakteren Meget godt. Av kirkeboken fremgår det også at hun snaut ett år gammelt er blitt vaksinert mot kopper av daværende statsfysikus Müller. Han kommer til å bli hennes første svigerfar.
-
Friedrich Nietzsche oppdager filosofen Schopenhauer. Han har allerede oppgitt teologien til fordel for filologien, men nå begynner han å lure på om han ikke også blir nødt til å oppgi filologien til fordel for filosofien. Han begynner å stille spørsmål ved kristendommen, til tross for at han har mange pietistiske og troende venner, og kvinnene i hans egen familie er svært religiøse.
-
Kristofer Janson tar teologisk embetseksamen i Christiania. Han er 24 år gammel, og kommer fra en innflytelsesrik familie i Bergen, med sterke bånd til eiendommen Damsgård. Men han er familiens sorte får; en ivrig målmannn, og dypt religiøs.
Om tre år skal han komme til å gifte seg med Amalie Müllers ungdomsvenninne Drude Krog. De to skal komme til å leve i nær kontakt med Bjørnstjerne Bjørnson som nærmeste på Aulestad, og siden slå seg i Minnesota, ikke langt fra hvor Amalies far kommer til å starte sitt nye liv på prærien.
-
Friedrich Nietzsche blir i løpet av påskeferien nødt til å fortelle moren og søsteren at det nå er slutt på teologistudiet for hans del. Morens verden bryter sammen. Søsteren blir forskremt. Først når tante Rosalie forteller henne at selv kirkens aller største menn har hatt perioder med tvil, faller hun litt til ro. For henne er religionen og den kristne Gud selve holdepunktet i tilværelsen. Hun er av den oppfatning at filosofien overhodet ikke er noe for kvinner. De mister bare fotfestet i tilværelsen.
-
Henrik Ibsen, som nå er blitt 37 år gammel, sitter i Ariccia i Italia og skriver til Bjørnstjerne Bjørnson. Det er kommet en stor forklarelse over livet og diktergjerningen hans den siste månedene, etter at han lenge har hatt full stopp i skrivingen, kan han fortelle.
-
Arne Garborg blir konfirmert denne høsten. I kirkeboka står han oppført som Aadne Evensen. Han får svært god karakter, og som sin far har han utmerket seg i flid og oppførsel. I et saliggjørende glimt rett før konfirmasjonen, en fin vårdag, blir han dessuten brått befridd for alle sine sorger i en form for religiøs oppvåkning: Det går opp for ham at dette som prestene og bønnebøkene har preket om, bare er tull. Han forstår at det fins ingen slik gammel sinnatagg av enn gud som sitter og lurer på om han kan få kastet folk i helvete.
-
Edvard Grieg har ankommet Roma etter en strevsom reise. Det er brutt ut kolera flere steder i Italia, og de blir stadig stoppet for diverse kontroller. Men endelig fremme i Roma treffer han Ibsen og en rekke andre skandinaver.
I Skandinavisk Forening leser han Bjørnsons festtale i Studenterforeningen i Christiania. Han leier seg et klaver.
-
Arne Garborg, som er seksten år gammel, har fått sin første lærerjobb, rett øst for Sandnes. Undervisningespliktene er ikke tyngre enn at han kan kombinere dem med mye lesing. For alvor tar han nå til å lese Ibsen, som har sitt store gjennombrudd i disse årene, med Brand og Peer Gynt.
-
Erik Skram er blitt nitten år gammel. Han skriver i et brev til sin eldre bror William, som er prest på Grønland, at han føler seg stadig mer fremmed overfor familien sin på Rosendal og Marienborg. Det er særlig spørsmålet om religion som plager ham og får ham til å føle seg fremmed. Han syns det er umulig å tro uten å forstå. Men han lengter likevel etter noe, selv om han ikke vet hva det er han lengter etter. Han har en masse følelser som tumler rundt i ham, men han klarer ikke å fastholde dem. Han forstår ikke hva det er han føler og aner.
-
Georg Brandes oversetter og utgir John Stuart Mills bok om undertrykkelsen av kvinner. Brandes gjør kvinnesaken til en viktig kjerne i sin samfunnskritikk.
-
Foreningen for den indre Mission i Bergen og Omegn" har nå 600 medlemmer. I tiårene som følger skal denne indremisjonsforeningen komme til å være svært virksomme rundt om på Vestlandet, med lokale indremisjonsforeninger blant annet på Askøy.
-
Arne Garborgs far Even Aadnesen Garborg henger seg etter lang tids depresjon. Det er søsknene Jon på 15 og Stine på 18 som finner ham hjemme på gården på Jæren. Denne dagen har moren ligget syk, og ingen har visst hvor faren er blitt av. De to ungdommene har vært i Bø, og kommer hjem i kveldingen. De får lys i lykten og går ut for å se etter.
-
Ludvig Alver er full av anger, tunge tanker som går i ring, og selvbebreidelse. Han tenker ofte på helvete, og på hvor syndig han er. Han har lest boken Breve fra Helvede, som er skrevet av en prest, og som består av fiktive brev fra en person som skriver dem fra helvete. Boken har gjort voldsomt inntrykk på Ludvig.
Ludvigs eneste mulighet er i bli reddet av Jesus Kristus, mener han. Han skriver fortvilet i dagboken for å forsøke å få orden på tankene:
-
Amalie Müller er dypt religiøs og ber til Gud om at han må omvende Georg Brandes. Hun frykter for hans sjels frelse.
Dette kommer hun siden, når hun kommer inn i et radikalt i kirkefiendtlig miljø i Krisitania, til å skrive til Brandes i et brev, -- ikke så rent lite flørtende.
-
I Kristiania blir det denne sommeren og høsten holdt de første sosialistiske friluftsmøtene holdt på Tjuvholmen utenfor Filipstad, på tomtene ut mot fjorden, hvor de ligger treskur med sjappe for sjauerne. Olaus Fjørtøft taler. Noen høyrestudenter har møtt opp og piper. Gunnar Heiberg er en av de radikale på venstresiden som har møtt opp. Siden skal dette komme med som en scene i hans stykke Tante Ulrikke. En av hans beste venner er bergenseren Gerhard Gran. De møtes på nationalkafeen på Youngstorget.
-
Presten Lars Oftedal er blitt utnevnt til kallskapellan i Hetland ved Stavanger, og har fått tatus som “moteprest” i byen. I tillegg til tjenesten i egen menighet tar han stadig visitter inn i nabomenighetene og holder møter, til kollegenes store ergrelse. Han er enormt populær blant kristenfolket; iIngen lokaler er store nok for Oftedals møter. Men i år står hans eget bedehus Bethania ferdig, og allerede om et års tid kommer det til å bli utvidet så det rommer mer enn 3000. Hele kvartalet blir bygd ut, med skoler og vaisenhus.
-
Helena Petrovna Blavatsky, som er kjent som Madame Blavatsky, blir skaffet en leilighet og er med på opprettelsen av Teosofisk Samfunn i New York. Ordet teosofi betyr guddommelig visdom eller kunnskap om det guddommelige.
Madame Blavatsky blir det nye selskapets sekretær, mens Olcott blir president.
-
I Preussen har rikskansler Otto von Bismarck, gjennom det som skal komme til å bli kalt mai-lovene, avskaffet religiøse ordner.
For en måned siden publiserte Bismarck en artikkel med tittelen "Er krig i sikte?" i avisen Berlin Post. Artikkelen har skapt krigsfrykt i Frankrike.
-
Arne Garborg skriver noen artikler til norske Aftenbladet der han argumenterer mot at Georg Brandes, som er fritenker, skal få tale ved Universitetet i Kristiania.
-
Vincent van Gogh er tilbake i Holland, og jobber i en bokhandel i Dordrecht. Han bestemmer seg for å bli prest.
-
Gunnar Heibergs Menneskets Genesis blir trykt i Nyt norsk Tidsskrift. Diktet handler om Adam og Eva i Paradisets hage, og betegner Heibergs brudd med kristendommen.
Diktet ender med en bekjennelse til Kain i Byrons ånd der Kains læremester Lucifer er Georg Brandes.
Brandes og Johan Sverdrup er Heibergs idealer. Han forkynner livsglede og frihet. Og troen på fornuften og sandhetens Gud.
-
I Norge er skilsmisse en svært sjelden og alvorlig sak. Ekteskapet er enerådende som samlivsordning. Samliv mellom ugifte er ulovlig og kan i prinsippet straffes, selv om dette ikke blir praktisert i særlig stor grad. Inngåelse av ekteskap er også i stor grad styrt av økonomiske og familiære hensyn, og foreldre har stor innflytelse på hvem barna skal gifte seg med. De kollektive hensynene teller mest.
-
Amalie Müller skriver til sin venn Helmich Janson i Bergen, som eier av prakteiendommen Damsgård.
Helmich er bror til Kristofer Janson, og nå er moren deres, som Amalie kjente godt, død.
Amalie skriver om tiden i ungdommen da hun var gjest på Damsgård sammen med venninnene Elisa Kielland og Kathinka Heiberg. Tankene gjør henne alvorlig stemt, og hennes dypt religiøse livsholdning kommer til syne.
-
Amalie Müller har to artikler om Bjørnstjerne Bjørnsons drama Det ny System på trykk i Dagbladet. I dem leser hun dramaet mer som samfunnsdokument enn som kunstnerisk verk.
Artiklene fører til at hun havner i en religiøs polemikk med konservative forsvarere av den ortodokse religionen.
Dette betyr at hun nå blir nødt til å finne tydelige ord for sine egne synspunkter i religiøse spørsmål. Hun stiller seg midt i striden, der det blåser mest, og det er tydelig for de som leser henne at hun nå er i ferd med å bli fritenker og samfunnsbevisst radikaler.
-
Knut Hamsun deltar på vekkelsesmøte på gården Bjugstad i Vardal på Toten. Han skriver en hard kritikk av en av de to talernes forkynnelsesmetoder.
-
Bjørnstjerne Bjørnson har rømt fra Sara Thorp, Ole Bulls enke i Boston, som han sterkt misliker, til New York. Han ber Rasmus B. Anderson om å legge opp en turné for ham på samme måte som han har gjort for Bjørnsons gode venn og nabo på Aulestad, Kristoffer Janson, året før.
-
Bjørnstjerne Bjørnson, som nå går i sitt førtiende år, er på sin foredragsturné kommet til Fargo i Nord-Dakota. Det er her Amalie Müllers far Mons Alver, som kaller seg John Oliver, kommer til å slå seg ned med sin nye familie.
Her vrimler det også av andre nordmenn, blant dem Amalies slektninger på farssiden.
-
Kristofer Janson blir ordinert som prest i unitarmenigheten i Chicago, før han tar fatt på sin gjerning som prest i Midtvesten. Samtidig sier han opp sin norske dikterlønn.
-
Bjørnstjerne Bjørnson må på sin turné på den nordamerikanske prærien gå den siste halve milen inn til Fort Dodge til fots.
Om ettermiddagen holder han foredrag om politikk, og om kvelden om profetene. Det koster 25 cent å få adgang.
Bjørnson føler seg kamplysten og i fin form, han kommer over boken Justice Charles B. Waites bok The Christian Religion until 200 A.D. Den blir han svært begistret for, og vil ha den oversatt til norsk.
-
Bjørnstjerne Bjørnson skriver til Amalie fra Amerika. Han har oppdaget en vidunderlig bok, skrevet av den amerikanske teologen Charles B. Waite, kan han fortelle. Den handler om kristendommen som religion frem til 200 e.Kr. og har satt Amerika i sjøgang, i følge Bjørnson.
Han sender henne boken; hun må oversette den med det samme! Uten stopp! Hvis ikke Hegel på Gyldendal i København vil utgi den, skal han gjøre det selv.
-
Amalie Müller skriver til Bjørnstjerne Bjørnson fra Grønnerødhaugen ved Fredrikshald. Hun takker for sist, og for vennligheten Bjørnstjerne og Karoline har møtt henne med. Og så unnskylder hun for at hun skriver med fjærpenn; her på landet kan hun ikke så lett få tak i noen annen.
-
August Müllers nevø Jakob Worm Müller, som har samme navn og er omtrent like gammel som hennes egen sønn, blir konfirmert i Trefoldigheds kirke i Kristiania, som er den kirken hun selv sokner til. Konformantens far er den avdøde soknepresten i Vanylven, Jonas Müller, som var innlagt på Gaustad asyl samtidig med henne, og som døde der. Konfirmantens adresse er Holbergs plads 5. Han får karakteren Udmerket godt.
Amalies egen sønn har en stor kontrovers med sin mor angående sin egen konfirmasjon. Han vil ikke.
-
Bjørnstjerne Bjørnson skriver til Amalie Müller om hvor glad han er: han har funnet forlegger til den religionskritiske boken hun oversetter. Hun må straks gjøre alle endringene har legger ved, for de er gull verdt, underrstreken han. Og så må hun sette inn fortalen han har skrevet. Hvis hun hadde vært det nå, hadde han båret henne rundt i hele huset i et opptog, så glad er han.
-
Amalie Müller skriver begeistret og beundrende (og litt flørtende) til Georg Brandes og forteller ham hvilken fabelaktig person hun syns han er. Hans bok om Kierkegaard gjorde uutslettelig inntrykk på henne, slik Kierkegaards egne tekster gjorde på henne i sin tid.
For øyeblikket arbeider hun med en oversettelse av Charles B. Waites bok History of Christian Religion på oppdrag fra Bjørnstjerne Bjørnson, kan hun fortelle.
-
Kristofer Janson er i forhandlinger med en menighet i Brown county i Minnesota, og grunnlegger her det som skal bli the Nora Free Christian Church. Menigheten består av 40 voksne og 25 barn. De er fattige bønder, og har ikke råd til å betale presten sin særlig godt.
Menigheten har tidligere vært en del av Lake Hansa Lutheran Church. Men det har vært dype indre splittelser i menigheten.
-
Victoria Benedictsson, som nå er 32 år gammel, gjør et notat i dagboken sin om hvor umulig det er å nedtegne noe etter naturen slik man har sett det for sine egne øyne. Det som det i virkeligheten kun er en persons blikk som har uttrykt, må i en novelle uttrykkes med ord for at skildringen ikke skal bli for kjedelig og intetsigende, har hun merket seg.
Dersom personene med ord sier det hun har lest i et menneskeøye, da blir tegningen sann, uavhengig av hvilken for, den har, legger hun merke til.
-
Amalie Müller (som snart skal bli Amalie Skram) skriver en lang, grundig og anerkjennende anmeldelse av Ibsens Gengangere, som har vakt så heftig debatt blant teaterpublikummere, lesere og kritikere i det siste. Det er tydelig at stykket har gjort voldsomt inntrykk på henne.
Hun legger spesielt vekt på hvordan stykket viser konsekvensene av menneskenes gjerninger, og det som har å gjøre med det personlige ansvar. Hun signaliserer også en kristen affinitet, idet hun viser til Den gyldne regel i Bibelen.
-
Edvard Munchs søstre Laura og Inger er i Vår Frelsers kirke i Kristiania og overværer misjonæren Lars Skrefsruds ordinasjon.
Skrefsrud har draget på kvinnene i forsamlingen. Han er tidligere straffange, og reiser alltid sammen med sin medarbeiders kone, fru Børresen, og hennes to døtre. Det går mange rykter om dette, men familien Munch tar dem varmt i forsvar.
-
Kristoffer Janson, hans kone Drude og barna deres har gått ombord på skipet kong Sverre og er på vei til sitt nye liv i Amerika. De får bo i sykelugaren.
Drude og barna har vært på besøk hos Drudes familie i Fana ved Bergen før reisen, mens Kristofer har vært på dikterfesten hos deres nære venn Bjørnstjerne Bjørnson på Aulestad.
Ombord på skipet er også Hans Gerhard Stub og presten Sven Oftedal, Lars Oftedals bror.
-
Amalie Müller oversetter Charles B. Waites bibelkritiske avhandling på oppdrag fra Bjørnstjerne Bjørnson. Bjørnson har kommet over boken på sin foredragsturné i Midtvesten, og er blitt svært oppglødd over ideene. De stemmer godt med hans eget nye livssyn, som har skapt for bestyrtelse i ortodokse kristne kretser i Norge.
-
Amalie Müller sitter i strålende høstsol og studerer bildet av Erik Skram og skriver til ham. Hun må innrømme at hver gang hun skriver til Erik tror hun at det er siste gang, skriver hun. Men så får han lokket henne i gang igjen med de kjærlige og interessante brevene sine. Hun er fremdeles svært forelsket, men hun har bestemt seg for at det fra nå av kun må være vennskap mellom dem; det må være noe intenkjønnsaktig mellom dem nå, det er det eneste som kan fungere, alt annet blir det bare rot med.
-
Alexander Kielland er ikke enige i Bjørnstjerne Bjørnsons strategi når det gjelder å angripe den ortodokse kristendommen. I den religionskritiske boken Bjørnson har satt Amalie Müller til å oversette, og som han har bedt Kielland om hjelp til å skaffe penger til, går man ikke til saken på rett måte, mener Kielland. Han forklarer hvorfor.
-
Laura Munch skriver i dagboken sin om hvor begeistret hun er for misjonæren Lars Olsen Skrefsrud, som hun nettopp har overvært ordinasjonen til. Skrefsrud er kjent for sin store tiltrekningskraft på menigheten, og spesielt på kvinnene.
Laura følger etter ham til gudstjenester, og er til stede på flere av hans foredrag. Dette og kommende år er dagbøkene hennes fulle av refleksjoner om det religiøse livet og om gudstroen. Hun er ofte i kirken eller på andre religiøse samlinger, både sammen med søsteren Inger og alene.
-
Amalie bør ta seg sammen og jobbe med oversettelsen av det religionskritiske verket hun oversetter for Bjørnstjerne Bjørnson, men blir hele tiden avbrutt av selskapelighet.Hun skriver til Erik Skram om sladder fra vennekretsen, og om kalamiteter i husholdet. Et forkle og en fårestek er blitt stjålet fra husholdningen. Tjenestefolkene beskylder hverandre.
-
Amalie Müllers oversettelse av teologen Charles Waites Hvorfra stammer miraklerne i Det ny Testamente? blir utgitt i Kristiania. Den kommer på dansk samme år. Men hennes navn nevnes ikke i boken - dette fremstår helt og holdent som Bjørnstjerne Bjørnsons verk.
-
Bjørnstjerne Bjørnson utgir Over Ævne (første stykke). Her henter han inspirasjon fra nervelegen Jean Martin Charcot ved Salpetrière-sykehuset i Paris for å fremstille prestefruen Klara Sang, som er sengeliggende med symptomer på hysteri.
-
Jacob Worm-Müller, Amalie Müllers eldste sønn, nekter å la seg konfirmere. Amalie er rasende. Det er stor strid mellom mor og sønn. De to bor i Nordahl Brunsgade i Kristiania sammen med Jakobs yngre bror Ludvig, Amalies eldre bror Vilhelmm som er enkemann, tidligere prest, og eier av en gutteskole, og hans sønn, som også heter Jakob. Det oppstår en dyp konflikt mellom mor og sønn. Den bringer Amalie ut av likevekt.
Senere skal venninen Margrete Wullum i et brev fortelle om scenen som utspilte seg.
-
Drude Krog Janson skriver til Bjørnstjerne Bjørnson på Aulestad at nå går det bedre her i Minneapolis, hvor hun bor sammen med sin mann Kristofer Janson og deres barn. Drude har vært svært bekymret for Kristofer denne vinteren. Nå har imidlertid urolighetene i menigheten roet seg. Åtte personer har meldt seg ut av menigheten, men stadig nye kommer til, kan hun fortelle.
Drude og Kristofer har en liten gruppe med venner i byen som de holder seg til: Familien Bendekes, Luth Jaeger og hans forlovede, Andreas Ueland og Dr. Schumann.
-
Knut Hamsun bryter opp fra Elroy, Wisconsin og drar til den lille byen Madelia i Minnesota. Her får han ansvaret for å passe huset og trelastforretningen til en forretningsmann mens han er bortreist. Hamsun er fortsatt pengelens, for det meste arbeidsløs, og bortsett fra tilfedldige losjier som dette, har han ikke noe fast sted å bo.
Dessuten er han syk; han har tatt i for hardt mens hans løftet en salttønne denne høsten. Han kjente at det var som om noe løsnet i brystet. Han begynte å spytte blod, og han tålte ingen fysiske anstrengelser.
-
Erik Skram strever med å redigere Amalies artikkel om Bjørnsons Over Ævne, som han har sørget for skal komme på trykk i det danske tidsskriftet Tilskueren. Han er engstelig for at hun skal bli irritert på alle rettelsene hans, samtidig som han ikke syns den kan stå på trykk slik den er. Det er spesielt viktig at hun forstå hvor radikale hennes angrep på kristendommen vil være for et dansk publikum. Hun kan komme til å få trøbbel.
-
Knut Hamsun skriver et heftig forsvar for Kristofer Janson mot Julius Julson Skandinaven.
-
Kristoffer og Drude Janson og barna deres opplever det utrolige at kirken de var i ferd med å bygge på en indiansk gravplass i Brown County i Minnesota, og som ble tatt av en syklon for nøyaktig ett år siden i dag, på ny blir tatt en en syklon. Brown County ligger ikke langt fra Fargo/Moorhead, der Amalie Skrams far Mons Alver har slått seg ned og stiftet ny famlie, under navnet John Oliver. Mons/John var i Amalies oppvekst kjent som en av «bønnemennene» i Bergen, men da han kom tilbake etter noen år i Amerika, ble det kjent at han var blitt fritenker.
-
Alexander Kielland, som nå er 36 år gammel, har store alkoholproblemer og melder seg inn i en avholdslosje. Dette året søker Bjørnsterne Bjørnson og Jonas Lie Stortinget om diktergasje for ham, men forslaget blir forkastet med 60 mot 49 stemmer. Debatten går hett.
En av hovedtalerne mot er Kiellands bysbarn, presten og venstremannen Lars Oftedal, som oppfatter Kiellands diktning som farlig ugudelig.
-
Aline Gauguin, Mette og Paul Gauguins datter som nå er åtte år gammel, døpes i dag i Kristiania. Adressen som oppføres er Storgaten 21, og fadderne er Johanne Sophie Emilie Gad, Pauline Elisabeth Thaulow og Herman Thaulow. Det noteres i kirkeboka at dåpsbarnets far er katolikk og fritenker, og at han så langt ikke har tillatt at barnet døpes.
-
Arne Garborg utgir romanen Mandfolk. Det er hans mest naturalistiske bok. Her skildrer han hvordan det erotiske, det politiske og det religiøse livet leves i hovedstaden.
Romanen åpner på en fest i Kristiania Arbeidersamfund. Her er fulle studenter hvor man snur seg, og leseren får følge tankene og følelsene til en av dem. I løpet av romanen går han i hundene. Den unge studenten er forelsket i en ung og vakker kvinne, men han har liten tro på seg selv. Han bor på hybel hos Daniel Braut fra romanen Bondestudentar.
-
Amalie Skram får en lang fortelling trykt i Tilskueren i København: Bøn og Anfægtelse. Den handler om en familie der mannen er i ferd med å få et mentalt sammenbrudd, mens hans kone klynger seg til troen på at Gud vil helbrede ham, og deres to sønner lider under mannens brutalitet.
Det finnes ingen lyspunkter i denne fortellingen; mannen blir båret ravende gal avsted til Gaustad. Hans kone får ikke noe svar fra oven, og glir inn i fortvilelse.
-
Alexander Kielland tegner et et bitende portrett av Lars Oftedal i personen Morten Kruse i romanen Sankt Hans Fest.
Her viser han hvordan Oftedal og hans «kaniner» holder hele byen og distriktet i sin hule hånd med en kombinasjon av svovelprekener og økonomisk utpressing.
Om et par år skal også Knut Hamsun komme med et aggressivt angrep på Oftedal i skriftet Lars Oftedal.
-
Paul Wettergren, presten som har vært Amalie Skrams bror Wilhelm Alvers store og frikirkelige konkurrent i Risør på 1870-tallet, arrangerer en konferanse i Kristiania. Temaet er at de siste tider er nær, og at Herren derfor snart vil komme tilbake.
-
Edvard Munch, som nå er 24 år gammel, og preget av lang tids sykdom og et anspent familieliv hos faren, søsknene og tanten hjemme i leiligheten på Schous plass, treffer Hans Jæger på Grand kafé på Karl Johan i Kristiania.
Munch syns det er vanskelig å løsrive seg fra den dypt religiøse og noen ganger overspente faren, som er militærlege Også all omsorgen fra tante Karen er vanskelig å forholde seg til når man samtidig vil leve et fritt liv -- særlig et fritt kjærlighetsliv.
-
Edvard Grieg sliter med både personlige og religiøse problemer for tiden. Det er hard, åndelig kamp han utkjemper, den er fylt av tvil og anfektelse.
Det er særlig den konservative kristendommens dogmer som han føler er en tvangstrøye. Han skriver i et brev til sin venn, presten Johann Andreas Bundtz Christie, at for ham er Jesus ikke først og fremst Guds sønn, men en seer og et ideal for det selvstendiggjorte og moderne menneske.
Bildet av Jesus som frelser eller Kristus i kirkens forstand er ham fullstendig fremmed, skriver han.
-
Edvard Grieg er på besøk i Birmingham og treffer unitarmenighetens leder Stopford Brooke. Han syns Brooke er en stor og herlig og lysende personlighet, full av ild og kraft, og han har selv stor interesse for religiøse spørsmål.
De to snakker om tro, og om sosialisme. Og så snakker de selvsagt om Henrik Ibsen og Bjørnstjerne Bjørnson. Det er ikke til å unngå.
-
Det teosofiske samfunnets svenske losje dannes i Viktor Rydbergs hjem i Stockholm. Hilma af Klint er med. Man leser Rydbergs roman Singoalla, som inneholder tanker som deles av teosofien.
-
Knut Hamsun skriver en serie på 11 artikler for Dagbladet i Kristiania der han hudfletter sin gamle erkefiende Lars Oftedal.
Artiklene blir senere utgitt samlet.
-
Lars Oftedal står frem i kordøren i sin kirke og bekjenner at han har bedrevet hor. Han er blitt presset av biskopen til å bekjenne, og blir avskjediget. Saken vekker voldsom oppsikt.
-
Arne Garborg er på Kolbotten Det er kaldt, og han og Hulda leser fransk og spiller sjakk. Han skriver brev til Kitty Kielland der han diskuterer hennes kritikk av hans fremstilling av mennenes madonnadyrkelse. Han mener at det dypeste og fineste hos mannen er hans religion for kvinnen. Men denne religionen har svært lett for å slå over i sin motsetning, forakt, hat, råhet, nettopp fordi den er religion. Det er ellers først nå i det det er siste gått opp for ham hva som er forbindelsen mellom kjærlighet og religion.
-
Arne Garborg er tilbake fra Italia og har slått seg ned i hjemlige trakter på Jæren for å skrive ferdig det som skal bli romanen Fred. Hans kone Hulda og sønnenTusten bor på Sanddal hos Arnes bror Jon og hans kone Kristine.
Siden kommer Garborg til å skrive dette om romanen Fred og måten den står i forhold til Haugtussa, som blir det neste verket, i dagboken sin:
-
Arne Garborg sitter i sitt leide husvære hos stasjonsmesteren på Time stasjon på Jæren og skriver brev til sine venner Thomasine og Jonas Lie, som han og Hulda har vært sammen i Roma for ikke lenge siden. Her på Jæren bor han storartet, skriver han. Her er det ikke annet enn lyng og torvmyr, og ti minutter nedenfor vinduet hans er havet. Luften er full av vipeskrik og lerkejubel, og når det går mot uvær, hvilket skjer omtrent hver kveld, høres skrik fra måker og andre sjøfugler.
-
Alfred Tennyson dør, 80 år gammel i sitt hjem på Isle of Wight. Han er blitt en meget feiret poet, og også gjort til Lord av dronning Victoria, som er en stor fan. Han er sterkt kritisk til organisert religion, og anser seg som en slags agnostiker.
-
Kristofer Janson kommer hjem fra Amerika og starter en unitarkirke i Kristiania som blir kalt Broderskabets Kirke. Det skal ikke komme til å bli noen suksess, men han ser likevel på sitt teologiske virke som sin viktigste innsats, og det som vil sette spor når det andre han har skrevet har forsvunnet. Han mener at bibelkritikken vil komme til å velte ortodoksien, og han kjemper for kvinnelige prester i en tid da neppe noen norske prester kan tenke seg andre enn menn i prestekjole.
-
August har fantasier om den fremtidige mannen, som skal være en forfinet type med svake muskler og høy panne. Alt som minner om dyret skal forsvinne, og de overflødige organene skal reduseres til et minimum. Denne fremtidsmannen skal også ha lært av Nietzsches overmenneskeideal, og kjenne til kunsten å såre ved behov.
-
Arne Garborg har ankommet Jæren etter et opphold i Kristiania, der han har fått støtte fra sin venn Molkte Mo på at diktene han skriver til Haugtussa har livets rett. Om våren kommer boken ut.
Religion
Illustrasjon